Prowadzi na wewnętrzny dziedziniec budynku parlamentu. Oryginalny portal wykonany został z okazji koronacji Fryderyka III na króla Prus w 1701 roku. Zastąpił zapewne starą bramę wjazdową, która nie była na tyle reprezentacyjna, by powitać powracającego z Królewca świeżo upieczonego króla. Zarządzanie budową powierzono hugenotowi, Jeanowi de Bodt, który wykonał m.in. plany i projekty fortyfikacji miejskich Szczecina. Portal powstał jako dwukondygnacyjny budynek bramny, przykryty kopułą. Na jej szczycie umieszczono rzeźbę bogini Fortuny, zaprojektowaną przez samego Bodta, która miała symbolizować szczęście domu Hohenzollernów. Kiedy Fryderyk II zlecił przebudowę Pałacu Miejskiego, zakazał wprowadzenia jakichkolwiek zmian w Portalu Fortuny.
Portal Fortuny, podobnie jak pozostała część Pałacu Miejskiego, został wysadzony w powietrze w 1960 roku. Władze NRD nie pozwoliły na wcześniejszy demontaż rzeźb, gdyż nawiązywały one do potęgi Prus i pruskich zdobyczy wojennych, więc miały być ostatecznie zniszczone. Z gruzów udało się wydobyć jedynie ich fragmenty.
W 2001 roku Portal Fortuny został wierne zrekonstruowany. Było to możliwe za sprawą Günthera Jaucha, słynnego niemieckiego prezentera telewizyjnego, który ofiarował na ten cel 3 miliony euro. Rok później na szczycie ustawiono ponownie rzeźbę Fortuny. Mierząca 2,15 m postać wykonana została z cienkiej, miedzianej blachy, a następnie została pozłocona. W kolejnych latach udało odtworzyć się i po części zrekonstruować bogatą grupę rzeźbiarską, zdobiącą portal, m.in. cztery trofea, czyli kamienne wizerunki broni pokonanych wrogów, oraz cztery orły wykonane z piaskowca.
Dziedziniec budynku Landtagu jest ogólnie dostępny. Jest on nieco mniejszy od oryginału za sprawą centralnego skrzydła, które zostało poszerzone (mieści się tam sala plenarna, sale konferencyjne i pomieszczenia prezydium Landtagu). Stoją tu betonowe ławki, pod którymi ukryte są otwory wentylacyjne z podziemnego parkingu. Niewielką ilość zieleni stanowią trawniki o geometrycznych kształtach. Na nich stoją dwa iluzjonistyczne pawilony nawiązujące do Pałacu Sanssouci. Jest to praca autorstwa Floriana Domboisa, zatytułowana „Zugabe”. Te dwie konstrukcje odnoszą się do specyfiki miejsca, dając odbiorcom do zrozumienia, że w dzisiejszych czasach wszystko można przenieść.